Inbound Marketing


Inbound marketing

Definitie


Inbound marketing is een marketingfilosofie, die de voorbije jaren een enorme vlucht heeft genomen. Inbound marketing is gebaseerd op het principe: wordt gevonden door potentiële klanten, zonder traditionele marketinginstrumenten.

De term 'inbound marketing' is bedacht door de oprichters van HubSpot.

Een inbound marketingstrategie bestaat uit:


  • het creëren van relevante content voor de beoogde doelgroep(en)
  • het optimaliseren van de vindbaarheid van deze content
  • het online promoten van deze content, via bv. sociale media, bloggen,...
  • het converteren van websitebezoekers naar klanten met behulp van geautomatiseerde e-mailcampagnes
  • het meten en analyseren van het gehele proces


Hoe starten met inbound marketing? 


Inbound marketing is een nieuwe manier van communiceren en klanten werven, maar als je dit binnen je bedrijf wil brengen: hoe begin je daar dan mee?


Veel hangt af van de beginsituatie: Wat is de huidige marketingaanpak? Ben je al gestart met contentcreatie? Wie zijn je klanten? Wat wil je betekenen voor je klanten? Hoe groot is je team? Wat zijn de doelstellingen? Zijn er al ervaringen met inbound marketing? Welk marketingbudget is ter beschikking? Enzovoort. 


Het beste is om een tijdens afspraak alle beperkingen en mogelijkheden in kaart te brengen om van daaruit een afgesproken routemap te kunnen maken. Het is aan te raden om klein te beginnen om ervaring en de nodige expertise te kunnen opdoen, en zo door te groeien naar het gewenste niveau. Inbound marketing heeft een impact op meerdere domeinen (ict, creatie, sales en marketing,...) en het is belangrijk dat deze aanpak in het bedrijf verankerd geraakt. 

Een moderne aanpak van uw marketingcommunicatie

Digitaal is het nieuwe normaal. En qua marketing zijn er heel veel mogelijkheden waar ieder bedrijf zijn voordeel mee kan doen. De weg daar naartoe, neem je best niet overhaast. Implementeer op maat van jouw bedrijf. We bekijken graag samen met jou de vele mogelijkheden.