'Hoe bouw je een communicatieplan op?', is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Zeker bij KMO-bedrijven helpt zo'n plan bij het realiseren van de (strategische en operationele) doelstellingen. Het is ook belangrijk om iedereen die erbij betrokken is, duidelijkheid te geven. Maar hoe ziet zo’n plan eruit? Hoe komt het tot stand? En hoe ga je ermee aan de slag?
1
Wat wil je bereiken en hoe weet je dat je de doelen zijn bereikt? Goed geformuleerde doelstellingen geven richting, motiveren en zijn duidelijk: iedereen weet waar het bedrijf naartoe wil.
'Hoe bouw je een goed communicatieplan op?', is een vraag die regelmatig gesteld wordt.
Zeker bij KMO-bedrijven helpt zo'n plan bij het realiseren van de (strategische en operationele) doelstellingen. Het is ook belangrijk om iedereen die erbij betrokken is, duidelijkheid te geven.
Maar hoe ziet zo’n plan eruit? Hoe komt het tot stand? En hoe ga je ermee aan de slag?
1
Wat wil je bereiken en hoe weet je dat je de doelen zijn bereikt? Goed geformuleerde doelstellingen geven richting, motiveren en zijn duidelijk: iedereen weet waar het bedrijf naartoe wil.
1
Wat wil je bereiken en hoe weet je dat je de doelen zijn bereikt? Goed geformuleerde doelstellingen geven richting, motiveren en zijn duidelijk: iedereen weet waar het bedrijf naartoe wil.
2
Eén van de belangrijkste stappen (maar dikwijls ook de meest onderschatte stap), is het bepalen van de juiste doelgroep. Door duidelijke keuzes te maken, kun je je beter afstemmen en relevanter zijn voor potentiële klanten.
Eén van de belangrijkste stappen (maar dikwijls ook de meest onderschatte stap), is het bepalen van de juiste doelgroep. Door duidelijke keuzes te maken, kun je je beter afstemmen en relevanter zijn voor potentiële klanten.
2
3
De meeste marketingberichten zijn saai, braaf en niet effectief. Om op te vallen, moet je een overtuigende boodschap maken die de aandacht van je doelgroep trekt. Als je eenmaal aandacht hebt, is de volgende uitdaging: iemand laten reageren.
3
De meeste marketingberichten zijn saai, braaf en niet effectief. Om op te vallen, moet je een overtuigende boodschap maken die de aandacht van je doelgroep trekt. Als je eenmaal aandacht hebt, is de volgende uitdaging: iemand laten reageren.
4
Media en Middelen vormen samen de hefboom die je gebruikt om je doelmarkt te bereiken. Het is meestal het duurste onderdeel van je marketing, dus er moet zorgvuldig worden geselecteerd en beheerd om ervoor te zorgen dat je een goed rendement op je investering krijgt.
Media: advertenties (online/offline), beurzen,...
Middelen: e-mail, blog, persberichten,...
5
Er zijn veel bedrijven die adverteren en potentiële klanten naar een website leiden, maar dan gebeurt er... niets. Verzamel gegevens van bezoekers door bv. een gratis e-book, een enquête of een mini-cursus aan te bieden. Zo kun je leads genereren, interesseren, motiveren en kwalificeren voordat je ooit aan hen probeert te verkopen.
Media en Middelen vormen samen de hefboom die je gebruikt om je doelmarkt te bereiken. Het is meestal het duurste onderdeel van je marketing, dus er moet zorgvuldig worden geselecteerd en beheerd om ervoor te zorgen dat je een goed rendement op je investering krijgt.
Media: advertenties (online/offline), beurzen,...
Middelen: e-mail, blog, persberichten,...
4
5
6
Er zijn veel bedrijven die adverteren en potentiële klanten naar een website leiden, maar dan gebeurt er... niets. Verzamel gegevens van bezoekers door bv. een gratis e-book, een enquête of een mini-cursus aan te bieden. Zo kun je leads genereren, interesseren, motiveren en kwalificeren voordat je ooit aan hen probeert te verkopen.
6
Eenmaal je leads hebt, kun je die gericht opvolgen via marketing automation. Je kunt ook technieken zoals 'lead scoring' gebruiken om de lead op het juiste moment van de marketingafdeling (MQL) over te dragen aan de salesafdeling (SQL).
7
Wanneer je klant zijn/haar aankoop beoordeelt als een positieve ervaring, kan dit de basis zijn van een waardevolle relatie. Dit proces kun je stimuleren door een goede 'onboarding', een goede klantenservice, webcare/appcare, ...
Eenmaal je leads hebt, kun je die gericht opvolgen via marketing automation. Je kunt ook technieken zoals 'lead scoring' gebruiken om de lead op het juiste moment van de marketingafdeling (MQL) over te dragen aan de salesafdeling (SQL).
6
7
Wanneer je klant zijn/haar aankoop beoordeelt als een positieve ervaring, kan dit de basis zijn van een waardevolle relatie. Dit proces kun je stimuleren door een goede 'onboarding', een goede klantenservice, webcare/appcare, ...
8
Referenties opbouwen is een actief proces. Veel bedrijven wensen en hopen hierop, maar hebben geen systeem om dit te doen. Door enkele eenvoudige tactieken te implementeren, kan een stroom van verwijzingen een betrouwbaarder onderdeel van het marketingproces worden.
Referenties opbouwen is een actief proces. Veel bedrijven wensen en hopen hierop, maar hebben geen systeem om dit te doen. Door enkele eenvoudige tactieken te implementeren, kan een stroom van verwijzingen een betrouwbaarder onderdeel van het marketingproces worden.
8
9
Heb je de doelstelling(en) behaald? Wat ging er goed? Wat ging er minder? Deze en andere vragen worden tijdens de evaluatie beantwoord. Door dit inzichtelijk te maken, zorg je ervoor dat je je communicatieplan alsmaar beter kunt maken.
9
Heb je de doelstelling(en) behaald? Wat ging er goed? Wat ging er minder? Deze en andere vragen worden tijdens de evaluatie beantwoord. Door dit inzichtelijk te maken, zorg je ervoor dat je je communicatieplan alsmaar beter kunt maken.
Iets weten, maar niet doen, is hetzelfde als iets niet weten.
Ga vandaag nog zelf of met je team aan de slag en download het werkblad.
Iets weten, maar niet doen, is hetzelfde als iets niet weten. Ga vandaag nog zelf of met je team aan de slag en download het werkblad.