Een communicatieplan

in 9 stappen voor de KMO

'Hoe bouw je een goed communicatieplan op?', is een vraag die regelmatig gesteld wordt. Zeker bij KMO-bedrijven helpt zo'n plan bij het realiseren van de (strategische en operationele) doelstellingen. Het is ook belangrijk om iedereen die erbij betrokken is, duidelijkheid te geven.

Maar hoe ziet zo’n plan eruit? Hoe komt het tot stand? En hoe ga je ermee aan de slag?

1

Doelstelling
Wat wil je bereiken?

Wat wil je bereiken en hoe weet je dat je de doelen zijn bereikt? Goed geformuleerde doelstellingen geven richting, motiveren en zijn duidelijk: iedereen weet waar het bedrijf naartoe wil. 

Doelgroep

Wie zijn je klanten?

Het selecteren van een doelgroep is een heel belangrijke stap in een marketingproces. Als je dit goed doet, zorg je ervoor dat je boodschap beter resoneert, waardoor je marketing veel effectiever wordt. Door je te concentreren op de juiste doelmarkt voor je bedrijf, krijg je een beter rendement op de tijd, het geld en de energie die je investeert.

2

3

Boodschap

Wat wil je communiceren?

De meeste marketingberichten zijn saai, braaf en niet effectief. Om op te vallen, moet je een overtuigende boodschap maken die de aandacht trekt van uw doelgroep. Als je eenmaal aandacht hebt, is het volgende doel om iemand te laten reageren.

Media/Middelen

Via welke kanalen wil je de doelgroep(en) bereiken?

Media en Middelen vormen samen de hefboom die je gebruikt om je doelmarkt te bereiken. Het is meestal het duurste onderdeel van je marketing, dus er moet zorgvuldig worden geselecteerd en beheerd om ervoor te zorgen dat je een goed rendement op je investering krijgt.

Media: advertenties (online/offline), beurzen,...

Middelen: e-mail, blog, persberichten,...

4

5

Leads genereren
Hoe zorg je ervoor dat bezoekers hun gegevens achter laten?

Er zijn veel bedrijven die adverteren en potentiële klanten naar een website leiden, maar dan gebeurt er... niets. Verzamel gegevens van bezoekers door bv. een gratis e-book, een enquête of een mini-cursus aan te bieden. Zo kun je leads genereren, interesseren, motiveren en kwalificeren voordat je ooit aan hen probeert te verkopen.

Conversie
Hoe maak je van een lead een klant?

Eenmaal je leads hebt, kun je die gericht opvolgen via marketing automation. Je kunt ook technieken zoals 'lead scoring' gebruiken om de lead op het juiste moment van de marketingafdeling (MQL) over te dragen aan de salesafdeling (SQL).

6

7

Klantentrouw
Hoe maak je van een klant een waardevolle klant?

Wanneer je klant zijn/haar aankoop beoordeelt als een positieve ervaring, kan dit de basis zijn van een waardevolle relatie. Dit proces kun je stimuleren door een passende 'onboarding', een goede klantenservice, webcare/appcare, ...

Referenties
Wat is de mening van de klant?

Referenties opbouwen is een actief proces. Veel bedrijven wensen en hopen hierop, maar hebben geen systeem om dit te doen. Door enkele eenvoudige tactieken te implementeren, kan een stroom van verwijzingen een betrouwbaarder onderdeel van het marketingproces worden.

8

9

Evaluatie

Hoe ga je meten, weten en optimaliseren?

Heb je de doelstelling(en) behaald? Wat ging er goed? Wat ging er minder? Deze en andere vragen worden bij het evalueren beantwoord. Door dit inzichtelijk te maken, zorg je ervoor dat je communicatieplan kunt maken.

En dan nu: aan de slag!

Iets weten, maar niet doen, is hetzelfde als iets niet weten.

Ga vandaag nog zelf of met je team aan de slag en download het werkblad.

Voornaam Verplicht veld
E-mail Verplicht veld
Afrekenen
Bekijk gegevens
Uitverkocht